وب سایت چیست؟
نوشته شده توسط : آرکاوب

جالب است بدانید که بر اساس آخرین آمار، بیش از 71 درصد از شرکت‌های دنیا دارای یک وب‌سایت هستند. امروزه این پلتفرم برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله ارتباط با کاربران، فروش محصولات، ارائه خدمات و برندسازی. در ادامه سعی داریم که یک دید کلی از وب‌سایت ارائه دهیم و درباره روش‌های راه‌اندازی آن صحبت کنیم.

منظور از وب سایت چیست؟

وب‌سایت چیست و چرا امروزه استفاده از آن به شدت رایج شده است؟ اگر به محیط اطراف خود نگاه کنید، می‌بینید که تقریباً هر کسب و کار، موسسه و شرکتی یک وب‌سایت برای خود راه‌اندازی کرده است. با مراجعه به این وب‌سایت‌ها، می‌توانید خدمات، محصولات و انواع محتواهای مرتبط با معرفی برند آن‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. اما دقیقاً وب‌سایت اینترنتی چیست و چه کاربری، امکانات و مزایایی دارد؟ در ادامه به این پرسش‌ها به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

برای پاسخ به سوال "وب‌سایت چیست؟" باید بگوییم که وب‌سایت مجموعه‌ای از چند صفحه وب (World Wide Web Page) است که به یکدیگر لینک شده‌اند. این صفحات معمولاً محتوای مشترک و مرتبطی دارند و در یک موضوع خاص فعالیت می‌کنند. به طور معمول، هر وب‌سایت با یک نام دامنه مشخص در دسترس عموم قرار می‌گیرد که به آن آدرس سایت می‌گویند. به عنوان مثال، وب‌سایت SEOEDU با آدرس Seoedu.ir از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی است.

در یک تعریف فنی‌تر، وب‌سایت به مجموعه‌ای از فایل‌های مختلف شامل مالتی‌مدیا و متن اطلاق می‌شود که از طریق سرورهای اینترنتی به مرورگرهای وب ارائه می‌شوند. هر وب‌سایت با استفاده از فایل‌های HTML، CSS و JavaScript ساخته می‌شود و از تکنیک‌های برنامه‌نویسی بک‌اند مانند زبان PHP برای ارتباط با سرور و پایگاه داده استفاده می‌کند.

آشنایی با تاریخچه وب سایت ها و روند تکامل آنها

برای ارائه یک پاسخ کامل درباره اینکه وب‌سایت چیست، لازم است به تاریخچه آن نیز نگاهی بیندازیم. اولین وب‌سایت در سال 1991 توسط فردی به نام تیم برنز لی، دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، ایجاد شد. تا حدود 5 سال پس از آن، تعداد محدودی از افراد از این وب‌سایت استفاده می‌کردند، اما با ظهور مرورگرهای ساده و موتورهای جستجو مانند گوگل (در سال 1998)، به تدریج وب‌سایت‌ها کاربران بیشتری جذب کردند. می‌توان گفت بسیاری از افراد در دهه پایانی قرن 20 و اوایل قرن 21 مفهوم وب‌سایت را به خوبی درک کردند، به ویژه به دلیل به وجود آمدن سایت‌های بزرگی مانند آمازون و فیسبوک (نسل وب 2)، که امکان تعامل کاربران با سایت‌ها (مانند ارسال پست و غیره) را فراهم کردند. در این دوره، بسیاری از غول‌های اینترنتی وب‌سایت‌های خود را راه‌اندازی کردند.

دهه بعدی (از سال 2007 به بعد) با ورود تدریجی گوشی‌های همراه همراه بود و اهمیت طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در این دوره، طراحی واکنش‌گرا از اهمیت بیشتری برخوردار شد و همچنین کم‌کم به اهمیت سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها در گوگل نیز پرداخته شد. در حال حاضر، وب‌سایت‌ها بر روی جزئیات تمرکز بیشتری دارند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را نسل سوم اینترنت (وب 3) نامید. در این نسخه مدرن، علاوه بر تعامل کاربران با سایت‌ها، امکان ارتباط نرم‌افزارها با یکدیگر نیز وجود دارد و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به عدم وجود محدودیت، غیرمتمرکز بودن و فراگیر بودن اشاره کرد.

آشنایی با انواع وب سایت ها از نظر تکنولوژی ساخت؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که روش‌های ایجاد یک وب‌سایت چیست؟ در پاسخ به این سوال، می‌توان فرآیند ساخت این نوع پلتفرم‌ها را به سه روش تقسیم‌بندی کرد که عبارتند از:

طراحی وب‌سایت با برنامه‌نویسی

در این روش، وب‌سایت با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند ساخته می‌شود. در این حالت، هر جزء از سایت با کد ایجاد می‌شود که شامل بخش‌های ظاهری یا عملکردی سایت (فرانت‌اند) و همچنین قابلیت برقراری ارتباط با پایگاه داده (بک‌اند) است.

طراحی وب‌سایت با CMS

در این روش، از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) آماده استفاده می‌شود که زیرساخت لازم برای انتشار محتوا را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، طراحی سایت با وردپرس یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد وب‌سایت است که به شما امکان می‌دهد در کمترین زمان ممکن سایت خود را راه‌اندازی کنید.

طراحی با سایت‌سازهای آنلاین

روش دیگری که می‌توانید برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کنید، به کارگیری سایت‌سازهای آنلاین است. در این حالت، از پلتفرم‌های آنلاین داخلی و خارجی مانند Wix، وبزی، Weebly، site123 و غیره استفاده می‌شود که امکان طراحی وب‌سایت شما را به صورت آنلاین فراهم می‌کنند.

اصطلاحات مهم وب سایت چیست؟

آیا می‌دانید اصطلاحات مهم مربوط به وب‌سایت چیست؟ برای درک کامل‌تر از این حوزه، لازم است با برخی واژه‌های کلیدی آشنا شوید. در اینجا به چند تعریف اساسی اشاره می‌کنیم:

URL وب‌سایت

URL به معنای آدرس یا لینک منحصر به فردی است که برای هر منبع در فضای مجازی تعیین می‌شود. امروزه ساختار این لینک‌ها در سئو از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به‌صورت خلاصه، قابل فهم و مرتبط طراحی گردد.

دامنه سایت

در توضیح ساده وب‌سایت، هر سایت با یک دامنه مشخص در دسترس عموم قرار می‌گیرد. نام دامنه همان URL است که در مرورگر خود وارد می‌کنید. به عنوان مثال، دامنه سایت کنونی seoedu.ir است. می‌توان وب‌سایت را به یک آپارتمان مسکونی تشبیه کرد که دامنه به عنوان آدرس آن آپارتمان عمل می‌کند. URL هر صفحه داخلی از سایت، مانند آدرس هر واحد در این ساختمان است.

هاست

هاست (که به صورت هُست تلفظ می‌شود) مجموعه‌ای از شبکه‌های رایانه‌ای است که به طور مداوم به اینترنت متصل هستند. این شبکه از کامپیوترها می‌تواند به عنوان میزبان اطلاعات شما تلقی شود که دارای یک آی‌پی واحد می‌باشد و از آن برای راه‌اندازی و نگهداری دیتاهای سایت بهره‌برداری می‌شود.

دایرکتوری

دایرکتوری وب‌سایت به مجموعه‌ای از سایت‌ها گفته می‌شود که با هدف دسته‌بندی و درج سایت‌های دیگر در خود راه‌اندازی می‌شوند.

سئو سایت

شاید شما نیز بارها واژه سئو یا SEO را شنیده باشید. این عبارت به بهینه‌سازی وب‌سایت شما اشاره دارد و شامل بیش از 200 فاکتور از داخل و خارج از سایت می‌شود. هرچه سئوی سایت شما قوی‌تر باشد، می‌توانید رتبه‌های بالاتری در موضوعات مختلف کسب کرده و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب کنید.

صفحات وب‌سایت

اصطلاح دیگری که در بخش قبل اشاره شد، صفحات وب است. اگر نمی‌دانید صفحات وب چیست، به مثالی اشاره می‌کنیم. شما اکنون وارد سایت seoedu.ir شده‌اید و در یکی از صفحات آن هستید. این صفحه می‌تواند اطلاعات مختلفی را شامل باشد و با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS و JavaScript ساخته می‌شود. صفحات وب (Web Pageها) اسنادی در شبکه جهانی وب هستند که آدرس منحصر به فرد خود را دارند.

انواع وب سایت از نظر موضوعی و کاربرد

کاربرد سایت چیست و به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شوند؟ وب‌سایت‌ها می‌توانند بر اساس کاربرد و موضوعات مختلف به انواع مختلفی تقسیم شوند. در اینجا به برخی از این دسته‌ها اشاره می‌کنیم:

آنلاین شاپ‌ها

اولین و مهم‌ترین دسته از سایت‌ها، آنلاین شاپ‌ها هستند. این نوع وب‌سایت‌ها برای فروش محصولات ایجاد می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، سهولت کاربری، طراحی، سرعت بارگذاری و برندینگ آنلاین شاپ‌ها است که از جمله فاکتورهای کلیدی در جلب اعتماد مشتریان به شمار می‌روند.

همچنین، باید به امکاناتی که این نوع سایت‌ها ارائه می‌دهند نیز اشاره کرد. برای مثال، وب‌سایت‌های فروشگاهی لازم است فرم‌های لازم برای دریافت اطلاعات کاربر در مرحله پیش از پرداخت داشته باشند، که شامل شماره تلفن یا ایمیل، آدرس منزل، نام و نام خانوادگی و موارد مشابه می‌شود.

شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

نوع دیگری از وب‌سایت‌ها مربوط به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها است. در این حالت، یک شرکت یا برند معمولاً به ترویج و معرفی خود می‌پردازد. این کار می‌تواند به شیوه‌های مختلف انجام شود، مانند نوشتن توضیحات جامع در مورد محصولات و خدمات، بیان شرایط ارائه خدمات، معرفی کارکنان، ارائه اطلاعاتی در راستای معرفی برند و دستاوردها، وهدف‌گذاری ایجاد شرکت.

افیلیت مارکتینگ

یکی دیگر از دسته‌بندی‌هایی که می‌توان در زمینه انواع وب‌سایت‌ها معرفی کرد، وب‌سایت‌های افیلیت مارکتینگ هستند. با استفاده از این نوع سایت‌ها، شما می‌توانید محصولات دیگران را ترویج کرده و ترافیک وارد شده به وب‌سایت خود را به صفحه این محصولات ارجاع دهید، حتی اگر کاربران اقدام به خرید نکنند.

در اینجا، سئو و کسب رتبه‌های بالا اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا این عوامل می‌توانند تعداد بیشتری از کاربران را به وب‌سایت شما جذب کنند و همچنین منجر به دریافت سهم بیشتری از فروش یا پرداختی به ازای هر بازدید از محصول شوند.

وبلاگ‌ها

در نهایت، نوع دیگری از وب‌سایت‌ها که به ویژه توسط وبمستران و سئوکاران راه‌اندازی می‌شود، وبلاگ‌ها هستند. این نوع سایت‌ها معمولاً با هدف ترویج سایت‌های دیگر، ساخت بک‌لینک، تبلیغات و همکاری با شرکت‌های بزرگ دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند. مشابه افیلیت مارکتینگ، سئو در این وب‌سایت‌ها بسیار حائز اهمیت است و عواملی مانند جذب ترافیک، عدم جریمه توسط گوگل و جلوگیری از وقوع اسپم باید به دقت در نظر گرفته شوند.

کاربردهای وب‌سایت چیست؟

امروزه بیش از 1.1 میلیارد وب‌سایت در سراسر جهان وجود دارد که از این میان، 202 میلیون وب‌سایت فعال هستند. اگر نگاهی به این وب‌سایت‌ها داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تقریباً تمامی نوع کاربری‌ها در این پلتفرم‌ها دیده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع وب‌سایت‌ها عبارتند از:

گسترش بازار و مارکت

راه‌اندازی یک وب‌سایت به مانند تأسیس یک شعبه جدید برای کسب و کار شما عمل می‌کند. با ایجاد یک پلتفرم آنلاین، شما قادر خواهید بود محصولات و خدمات خود را به تعداد زیادی از افراد ارائه دهید و بازار خود را گسترش دهید.

تبلیغات

یکی دیگر از کاربردهای وب‌سایت، امکان تبلیغات در فضای مجازی است. اگر بتوانید برندسازی مؤثری انجام دهید و تعداد زیادی کاربر را به سمت وب‌سایت خود جذب کنید، از این محبوبیت می‌توانید برای تبلیغات کسب‌وکارهای دیگر استفاده کنید. درآمدزایی در این زمینه می‌تواند از طریق قرار دادن بنرهای تبلیغاتی، ایجاد رپورتاژ، درج بک‌لینک و موارد مشابه تحقق یابد.

برندسازی

یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی وب‌سایت، برندسازی است. فعالیت شما در دنیای مجازی می‌تواند به تقویت برند شما منجر شود. با تولید محتوا و قرار دادن سرنخ‌هایی برای کاربران جامعه هدف در موضوعات پر جستجو، می‌توانید برند خود را بیشتر در معرض دید کاربران قرار دهید.

علاوه بر این، دیگر کاربردهای مهم طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت شامل ارتباط بیشتر با جامعه هدف، دسترسی آسان به محصولات و خدمات شما، اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار، سرگرمی و پرسونال برندینگ نیز می‌باشد.

چرا باید یک وب‌سایت داشته باشیم و اهمیت وجود یک وب‌سایت خوب چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌توان بیان کرد. بدون شک، هر کسب‌وکاری باید با ضرورت داشتن وب‌سایت در دنیای امروز بیشتر آشنا شود. در اینجا به چند دلیل مهم اشاره می‌کنیم:

فروش بیشتر

برای افزایش فروش، گزینه‌ای جز گسترش شعب خود یا افزایش جامعه هدف نخواهید داشت. با بهینه‌سازی سئو و قرار دادن وب‌سایت خود در صفحه اول گوگل و حتی در لینک اول، می‌توانید بخش اعظمی از خریداران آنلاین را به سمت کسب‌وکار خود جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

افزایش اعتماد

امروزه، دنیای کسب‌وکار به گونه‌ای است که افراد می‌توانند از فروشگاه‌ها و مکان‌های مختلف نیازهای خود را برطرف کنند. با افزایش رقابت و وجود کلاهبرداری‌های اینترنتی، اعتماد تنها عاملی است که می‌تواند منجر به خرید شود. بنابراین، راه‌اندازی وب‌سایت و فعالیت در آن می‌تواند به افزایش اعتماد به برند شما کمک کند.

حال با وجود این توضیحات، این پرسش مطرح می‌شود که چه نوع کسب‌وکارهایی به وب‌سایت نیاز دارند؟ برای پاسخ به این پرسش، در بخش بعدی با مزایای راه‌اندازی وب‌سایت بیشتر آشنا خواهیم شد

مزیت طراحی وب سایت برای کسب و کارها چیست؟

با توجه به مزایای طراحی وب‌سایت، تقریباً هر کسی که به نوعی قصد ارائه خدمات، محصولات، برندینگ و حتی نشر دانش خود را دارد، می‌تواند برای ایجاد سایت اقدام کند؛ به همین دلیل اهمیت داشتن این پلتفرم برای تمامی کسب‌وکارها به وضوح قابل مشاهده است. برای آشنایی با مزایای طراحی سایت، برتری آن را بر اساس نوع پلتفرم به چند بخش تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

فواید داشتن وب‌سایت فروشگاهی

خدمات 24 ساعته و 7 روزه

اگر بخواهیم به مهم‌ترین مزیت طراحی وب‌سایت اشاره کنیم، می‌توانیم به خدمات‌دهی شبانه‌روزی آن اشاره کنیم. یک وب‌سایت مانند یک ربات عمل می‌کند که به فروش محصولات شما حتی در زمان خواب شما می‌پردازد.

اتوماسیون‌سازی

با طراحی وب‌سایت، می‌توانید کارهایی مانند صدور فاکتور، دریافت وجه، ثبت سفارش، و دریافت اطلاعات مشتریان را به صورت آنلاین انجام دهید. این کار می‌تواند بخش بزرگی از وقت شما را آزاد کند.

افزایش فروش

اگر برندسازی خوبی انجام داده باشید و با بهینه‌سازی سئو رتبه وب‌سایت خود را در نتایج گوگل ارتقا دهید، شانس خوبی برای افزایش ترافیک ورودی و در نتیجه فروش بیشتر خواهید داشت.

فواید داشتن وب‌سایت شرکتی

در پاسخ به این پرسش که مزایای ساخت وب‌سایت برای شرکت‌ها چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برندینگ

مهم‌ترین هدف و فایده ساخت وب‌سایت شرکتی، برندینگ است. این امر با طراحی منحصر به فرد و زیبا، تقویت نام برند، بهینه‌سازی سئو و تبلیغات انجام می‌شود.

معرفی شرکت

وب‌سایت شرکتی مانند بروشوری است که هر کسی می‌تواند با جستجوی نام شرکت به آن دسترسی پیدا کند. به همین دلیل، هدف از طراحی این سایت باید معرفی محصولات و خدمات، برندینگ، معرفی کارکنان و بیان رسالت‌ها و افتخارات شرکت باشد.

معرفی محصولات

وب‌سایت‌های شرکتی باید هر محصول یا خدماتی که توسط مؤسسه ارائه می‌شود را معرفی کنند تا مخاطبان بهتر با آنها آشنا شوند.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات مجموعه SEOEDU، با بیش از 6 سال سابقه در این حوزه، اقدام به طراحی وب‌سایت شرکتی کنید.

فواید داشتن وب‌سایت شخصی

در مورد مزایای داشتن وب‌سایت شخصی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرسونال برندینگ

اگر در حیطه خاصی فعالیت می‌کنید و به دنبال شناساندن خود به کارفرمایان یا ایجاد تمایز با دیگران هستید، پرسونال برندینگ یکی از بهترین روش‌هاست. راه‌اندازی یک وب‌سایت به شما این امکان را می‌دهد که شخصیت، دستاوردها و مهارت‌های خود را به دیگران معرفی کنید.

امکان فروش

اگر چهره‌ای شناخته‌شده هستید، می‌توانید با طراحی وب‌سایت شخصی و امکانات دانلودی، فایل‌های خود را به فروش برسانید و حتی دوره‌های آنلاین خود را ضبط کرده، سئو کنید و به مخاطبان فروخته کنید.

ارائه نمونه کار

در وب‌سایت شخصی می‌توانید به ارائه نمونه‌کارها و دستاوردهای خود بپردازید تا اعتماد مخاطبان را جلب کنید و نشان دهید که در چه زمینه‌هایی فعالیت دارید.

5 تا از مهم ترین فواید داشتن سایت برای کسب و کار کوچک

یکی از سوالات مهم در مورد مزایای وب‌سایت‌ها، فواید آن برای کسب‌و‌کارهای کوچک است. آیا وجود وب‌سایت برای فعالیت‌های اقتصادی کوچک مؤثر خواهد بود یا نه؟ در پاسخ به این سؤال، می‌توان به پنج مزیت اصلی این پلتفرم‌ها اشاره کرد:

1. تبلیغات با بودجه کم و بازدهی بالا

مزیت اقتصادی راه‌اندازی وب‌سایت برای کسب‌وکارهای کوچک این است که می‌توانند با بودجه محدودی بازدهی بیشتری کسب کنند. با بهره‌گیری از سئو و طراحی یک پلتفرم استاندارد، می‌توانید رتبه وب‌سایت‌تان را در کلمات کلیدی پرفروش بهبود ببخشید و به این ترتیب، هزینه‌های تبلیغات را به صورت هدفمند و با صرف هزینه کمتر مدیریت کنید.

2. افزایش تعداد کاربران

به لطف سئو، وب‌سایت‌های تازه تأسیس نیز می‌توانند به رتبه‌های صفحات اول دست یابند. البته برای این امر، رعایت اصول سئو از همان ابتدا ضروری است. با انجام این کار، می‌توانید تعداد کاربران وب‌سایت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

3. افزایش اعتبار

با راه‌اندازی وب‌سایت و کسب مجوزهای مربوطه مانند اینماد، ساماندهی و عضویت در اتحادیه‌های کشوری، می‌توانید اعتماد کاربران جدید را جلب کرده و اعتبار خود را در بازار افزایش دهید.

4. برندسازی

به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای ایجاد وب‌سایت، برندسازی را می‌توان نام برد. با ایجاد یک پلتفرم و تولید محتوای مناسب، می‌توانید هزینه‌های کمتری صرف کنید و در عین حال بازدهی بالاتری برای ارتقاء برند خود داشته باشید.

5. تعامل با مخاطب

وجود وب‌سایت این امکان را فراهم می‌کند که به صورت 24 ساعته با مخاطبان خود در ارتباط باشید. از طریق ارائه خدماتی نظیر چت آنلاین، فرم‌های ارتباط با ما و سیستم تیکت، می‌توانید به راحتی با کاربران تعامل برقرار کنید.

آموزش طراحی و راه اندازی وب سایت

چگونه یک وب‌سایت داشته باشیم؟ راه‌حل‌های راه‌اندازی وب‌سایت کدامند؟
برای پاسخ به این پرسش، چندین راهکار مختلف برای راه‌اندازی وب‌سایت وجود دارد که به شرح زیر است:

1. استفاده از دانش کدنویسی

اگر به زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند تسلط دارید، می‌توانید به طور مستقیم وب‌سایت خود را طراحی کنید. با این حال، باید بدانید که این روش ممکن است بسیار زمان‌بر باشد و ایجاد یک وب‌سایت با این روش می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

2. استفاده از وب‌سایت سازهای آنلاین

یکی دیگر از گزینه‌ها، استفاده از وب‌سایت سازهای آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد طراحی وب‌سایت خود را آسان‌تر کنید. اما خروجی این روش اغلب ساده و با امکانات محدود است، به دلیل اینکه این سیستم‌ها به ارائه قابلیت‌های کمتری می‌پردازند.

3. طراحی سایت با CMS

به جرات می‌توان گفت استفاده از سیستم مدیریت محتوای (CMS) مانند وردپرس، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای طراحی وب‌سایت در حال حاضر است. با این روش، شما می‌توانید به راحتی قابلیت‌ها و تم‌های مختلف را با وجود بیش از 60 هزار افزونه و 9 هزار تم موجود در وردپرس اضافه یا تغییر دهید.





:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: